• Koers vinden op de nieuwe arbeidsmarkt

    Het is dinsdagochtend half 10. Esther, een vrouw van middelbare leeftijd komt schuchter het zaaltje binnen.

     
     

  •  

    Het is dinsdagochtend half 10. Esther, een vrouw van middelbare leeftijd komt schuchter het zaaltje binnen. Een paar weken geleden heeft ze zich opgegeven voor de cursus videosolliciteren van James en CNV. Voorzichtig zoekt ze een plaats achter een van de 12 tafels met laptop. Hoewel ze niet veel werkt met haar smartphone heeft ze deze wel meegenomen. Esther heeft gisteren nog aan haar puberzoon gevraagd waar de camera zit. Nu zit ze achter haar tafel. Wat heeft ze hier tegen op gezien. De cursus ligt als een steen op haar maag.

    Natuurlijk, haar voorbereiding was goed. Na het prettige loopbaantraject van 3 maanden weet Esther precies wat ze wil en kan. Loopbaantrajecten geven mensen inzicht in hun drijfveren, ambities, competenties en interesses. Dit inzicht stelt je in staat zelf aan het roer te gaan staan en de open zee op te varen. Net als de vroegere zeelui, kun je als werkzoekende bang zijn om van de aarde af te vallen of om te verdwalen.

    Ook Esther voelt zich uit koers op dit moment. De wereld van werk verandert zo snel. De wereld van solliciteren nog sneller. Blijkbaar is videosolliciteren het nieuwste, maar Esther heeft weinig zin in een beauty contest. En als het erom gaat de meest gelikte video te maken, geeft ze zichzelf ook niet veel kans op succes.

    Echter, er is een andere kant aan het videosolliciteren, die ook kansen blijkt te bieden. Veel meer dan met een brief, kun je met een video laten zien waar je echt voor warm loopt. Je leeftijd of werkverleden vallen op dat moment weg. Het gevoel gaat spreken.

    Hoe zeg je in 15 seconden wie je bent, wat je doet en waarom je ertoe doet? Dat is een belangrijk onderdeel van het videosolliciteren: het verhaal moet kloppen. Aan het eind van de ochtend heeft iedereen zijn eerste film opgenomen. Het filmen is niet gemakkelijk. Cursisten helpen elkaar, door het hele hotel lopen mensen tegen een smartphone te praten, alsof ze het dagelijks doen. De groep gaat ook naar buiten om te filmen. Zo ontdekt Esther hoe natuurlijk licht werkt en wat omgevingsgeluid met je film doet. Esther maakt gedurende de hele dag vier filmpjes en het laatste filmpje is heel goed: het kan direct via een linkje op haar persoonlijk LinkedIn pagina geplaatst worden. Dat doet ze zelf; hoe dat werkt heeft ze namelijk ook geleerd.

    Als loopbaancoach leer ik óók veel van zo’n dag samen aan de slag zijn, van Esther en van de andere cursisten. Ik herken de stress en de angst die de cursisten meenemen en ik geniet ervan om te zien hoe we die angst samen omzetten in trots omdat er een goede video is gemaakt. De obstakels die mensen op de arbeidsmarkt ervaren kunnen levensgroot lijken. Door er samen tegenaan te botsen en overheen te klimmen, leer je dat je meer kunt dan je denkt. En groeit het zelfvertrouwen in de onbekende wereld, die arbeidsmarkt heet. Esther zal daar niet meer zo snel van af vallen. En anders weet ze haar hulptroepen te vinden.

    Marianne van Zijp